Ajankohtaista  
1 - 9 Seuraavat

5.9.2012

Simon takkuisen viikonlopun tulos tyydytti Sastamalalaisen mieltä. Kauden tärkein kisa ajettiin Italiassa Sarnon radalla Napolin kupeessa, missä rata profiilia oli muutettu täksi vuodeksi, kartingin "kuninkuus" luokkaa varten, radan keskitunti nopeus nousi huikeat yli 105km/h ja huippunopeus kipusi parhaimmillaan 167km/h, pitutta radalta löytyi 1681m.

Simon viikonloppu alkoi takkuisesti, sillä aika-ajoissa piinaava moottori ongelma, haittasi aivan kärki sijoille ylettämistä perjantaisissa aika-ajoissa, jossa sijoitus oli 28. parhaana Suomalaisena. Perjantaina ensimmäisessä alkuerässä Simo joutui kolariin ja se tiesi sitä, että kahdessa viimeisessä alkuerässä oli onnistuttava, että mahdollisuudet olisivat vielä finaali paikkaan.

Simo: " Koko alkuviikon moottoria vaivasi, että alavääntöä puuttui koneesta jonkin verran oikein ja kun jouduimmen ajaan pienillä välityksllä, että suoralla oli vauhtia, niin kurvinopeus ei ollut riittävä enää sitten.

Lauantaina edessä oli vielä aamun lämmittely ajot ja kaksi alkuerää, Simo päätti kokeilla toista moottoria, kerran kisassa oli mahdollista käyttää kahta moottoria ja hieman erilaista bensan seosta kaasarissa. Se näytti tuottavan tulosta ja Simo sijoittui koko joukon aamun harjoituksissa hienosti kakkoseksi.

Simo: " Aamun Warm Upin jälkeen, oli paljon rennopi olo lähtee kahteen viimiseen alkuerään, kun tiesi, että vauhti riittää nyt aivan kärkeen! "

Toisessa alkuerässä Simo ajoi kymmenenneksi ja kolmannessa seitsemänneksi, lähtien molempiin eriin 16. ruudusta. Molemmissa alkuerissä Puhakalla oli viiden nopeimman joukkoon yltävä aika!

Simo: " Kyllä se pikku hiljaa alkaa löytyä kohdalle, mutta on hieman hankalaa nousta, kun radalla on käytännössä vain yksi ohituspaikka. "

Sunnuntaiseen esi-finaaliin Simon lähtöpaikka erien pisteiden jälkeen oli 19.

Esi-finaalissa Simolla oli paljon vaikeuksia, sillä moottorin virittäjä oli laittanut lisää bensan seosta kaasariin ja se sai aivan liikaa bensaa, tulos 15. Näin ollen Simon lähtöruuduksi koko vuoden odottamaan finaaliin ei ollut kovin hyvä, mutta kaiken osuessa kohdella, oli kuitenkin teoreettisen mahdollisuudet TOP 7 tuolta lähtöpaikalta.

Finaalin startissa Simo hävisi muutaman sijan, mutta pystyi nousemaan lopulta hienosti 10. sijalle MM finaalissa! MM finaalissa ajetaan 30km, joka on noin 28 minuutin pituinen ajo, ilman stoppeja.

Simo: " Lähdössä jouduin antamaan heti muutaman sija periksi, kun kaasari oli taas säädetty huonosti ja sai liikaa bensaa alhaalta, koko vuoden se on ollut näin, mutta ei auta, kun vaan puristaa enemmän ja tehdä työtä ja toivoa, että moottorin valmistaja heräisi... Loppujen lopuksi kymmenes sija on ihan OK, kun ajattelee, että radalla ei ollut ohituspaikkoja ja koko finaali oli todella tasainen. Ei auta kun odottaa ensi vuoteen..

Simolla on vielä kalenterissa ainakin yksi kisa, joka on viimeinen Saksan sarjan osakilpailu lokakuun puolessa välissä, lisäksi saattaa vielä olla jotain extra kisoja, mutta niitä ollaan nyt suunnittelemassa, niin varmaksi ei voi vielä sanoa.

 

 

 

 

 

 

 

20.8.2012

Simo kuittasi itselleen korkeimman korokkeen ensimmäisessä finaalissa, toisessa finaalissa pitkään johtanut Puhakka joutui keskeyttämään rengas rikkoon puolitoista kierrosta ennen maalia, kauden neljännessä osakilpailussa Saksassa Hahnin radalla.

Puhakka piti harjotuksista lähtien päivän nopeimpia kierroksia hallussan ja kaikki näytti toimivan hyvin, aika-ajossa kuitenkin oli tyytyminen kolmanteen sijaan.

Simo: " Harjotuksissa käytettävillä renkailla saimme auton toimiin mainiosti ja oli helppo ajaa tasasta vauhtia, mutta kun saatiin kisa renkaat alle, niin auto alkoi luistamaan todella paljon ja ei auttanu, vaikka mitä säätöjä yritti. Tällä kaudella on ollut paljon eroa rengas sarjoissa, mutta yleensä Bridgestone on ollut tasasin, mitä renkaita käytämme, mutta nyt näyttää vähän muttua sekin. Siitä huolimatta pystyin kuitenkin ajaan kolmanneksi aika-ajoissa. "

Ensimmäisestä alkuerästä Simo ajoi voiton ja toisessa oli kakkonen. Finaaliin lähtöpaikka tuli 2. Ensimmäinen finaalin mentiin Puhakan tahtii lähdöstä maaliin asti, toisessa finaalissa Simo otti lähdöstä heti ykköspaikan ja piti sitä 17 kierrosta, ennen kun joutui keskeyttämään rengas rikkoon kierrosta ennen maalia.

Simo: " Erät meni hyvin, kokeilin erilaisia säätöjä finaaleita varten, että renkaat pysyisi hyvänä, mutta ei se auttanut lopuks sittenkään. Radassa oli yksi oikeelle kääntyvä kurvi missä oli jatkettu rataa uudella pinnalla ja siitä oli jääny töyssy, todennäkösesti siinä rengas joutui liian koville ja renkaan sisältä hajos kudokset. Ekasta finaalista ei voi muuta sanoa, kun että kaikki meni nappiin ja sain ajaa rauhassa varmistellen johdossa."

Simolla on kauden tärkeimmät kisat ensiviikolla Sarnossa etelä Italiassa, jossa ajetaan kerrasta poikki systeemillä Maailman Mestaruus. Simolla on teoreettiset mahdollisuudet vauhdin puolesta aivan kolmen joukkoon, mutta kaikki on pienestä kiinni tässä lajissa, niin se jää nähtäväksi! 

 

 

 

 

 

2.7.2012

Puhakan kolmen viikonlopun kisa putki sai hienon päätöksen viime viikonlopun vaihteessa Italian Leccessä, La Concan kulmikkaalla ja pitävällä radalla, kun Puhakka ajoi ensimmäisessä finaalissa itsensä kolmanneksi ja toisessa finaalissa viidenneksi!

Puhakka osallistui kesäkuun alussa ajettavaan Euroopan Mestaruus kisoihin Saksassa Wackersdorfin radalla, ilman aikaisempia olevia olleita testejä ja se näkyi Sastamalais kuskin rytmissä ja vauhdissa. Kauden yksi tärkeimmistä kisoista Simolta, meni aivan menkin alle ja loppujen lopuksi kaikkien kolareiden jälkeen Simo sijoittui 24:ksi.

Simo: "Tämä oli toivottavasti tämän kauden pohjanoteeraus... Tiimi päätti viime hetkellä kuitenkin ajaa kisan, vaikka alunperin oli kaikkien söhläyksien jälkeen päätetty, että ei ajettaisi, kerran ei päästä testaamaan ja ei ole kilpailukykyistä materiaali kisaan.. Ei sieltä voinut oikein odottaakan aivan podium paikkaa, sillä muut oli ollu testaamassa ja kaikki panostaa sekä tähän, että MM kisaan mikä ajetaan syyskuussa.. Kyseessä alkaa olla niin isot rahat näissä kisoissa, että kukaan ei sinne lähde leikkimään, vaan materiaali on valikoitu ja testattu kyseisellä radalla jo etukäteen."

Euroopan mestaruus kisojen jälkeen, oli samantien luvassa kolmas osakilpailu Saksan mestaruudesta, joka ajettiin Ampfingin radalla itä Saksassa, Puhakan kilpailu sai huonon alun, sillä Simolle iski kova kuume päälle ja voimat olivat lopussa, sillä ilman lämpötila nousi hieman yli +30 asteeseen.. Testit kuitenkin saatiin vietyä suht' hyvin läpi ja kaikki tuntui pelaavan hyvin ja Puhakka ajoikin aika-ajoissa itsensä kakkoseksi!

Simo: " Onneksi auto toimi suht' hyvin alusta heti, että ei tarvinnut suurempia muutoksia tehdä, sillä piti ajaa vain lyhyitä harjoitus sessioita, kun oli kuume päällä, eikä lepopäiviä ollut, että olisi päässyt huilaan viileässä ja saanut lämmön alas.. "

Simo voitti ensimmäisen alkueränsä ja toisessa sijoittui toiseksi, finaaliin lähtöpaikka oli kakkonen. Ensimmäisessä finaalissa Puhakka sai hyvän lähdön ja nousi heti kärkeen, mutta taktiikka minkä Simo valitsi, oli odotettavissa, että ei pakosti ihan ykkös sijasta taistella ja maalilipun heiluessa Puhakka tuli neljäntenä maaliin.

Simo: "Päätin lähteen vanhoilla renkailla ensimmäiseen finaaliin ja säästellä sitten toiseen finaaliin uudet renkaat ja kun muut laittoivat jo uudet renkaat ensimmäiseen finaaliin, niin olin altava vastaaja vähän, mutta lopuks ihan ok meni, sillä mietein, että jos kolmas tai neljäs olis niin on vielä hyvä lähtöpaikka toiseen finaaliin!"

Toiseen finaaliin lähdettäessä Puhakan piti olla ainut kenellä oli vielä yksi sarja uusia renkaita finaaliin, mutta tuomaristo oli antanut määräyksen, että kun Bridgestonen renkaissa oli ollut ongelmia ja renkaan kudokset hajosivat, niin kilpailijat halutessaan saivat vielä yhden uuden renkaan. Näin ollen Puhakan taktiikka kärsi vähäsen, mutta lopuksi neljännestä ruudusta lähtenyt Simo oli maalissa toisena aivan ykkösen perässä, mikä oli tuoren Euroopan mestari edelliseltä viikonlopulta!

Suoraan Saksasta Simon piti suunnata aivan etelä Italiaan Lecceen, jossa oli kauden kolmas WSK Euro sarjan osakilpailu. Kuumeensa laskeen saanut Puhakka oli valmis taistelemaan taas podium paikasta sillä rata oli tuttu ja materiaali on aina toiminut hyvin kyseisellä radalla. Keskiviikkona aloitetut testit eivät kuitenkaan näyttänyt parhainta vauhtiansa ja vikaa ei tuntunut löytyvän, rata oli todella raskas ajaa sillä +35 asteen kuumuudessa rataan kertyi todella paljon kumia ja se aiheutti että ajo tyyliä ja linjoja oli muutettava myös..

Puhakka sijoittui aika-ajoissa 12. jääden 0,40 kymmenystä paalu ajasta, mikä oli koko viikon ajan ollut hukassa. ensimmäisessä erässä Simo nousi 10. ja toisessa lauantain alkuerässä kahdeksanneksi. Simo lähti finaaliin ruudusta 8. Ja Finaalin lopussa Simo oli noussut hienosta kolmanneksi!

Simo: " Lauantain finaalissa kaikki meni nappii ja tasasella ajolla nousi kolmanneksi! Se oli meille kaikille pieni yllätys sillä vauhdillisesti olisi ollut viides sija, mutta renkaita säästellen, hyödyin ja viimeisillä kierroksilla pystyin nouseen vielä, muiden vauhdin hidastuessa. Saksassa tuli kauden ensimmäinen podium ja nyt heti perään jatkui lisää, näyttää hyvältä kauden loppua kohden katsoen ja tämä on kuitenkin Euro sarjaa, missä ajaa samat kuskit kun MM ja EM kisoissa"

Sunnuntaina ensimmäisessä erässä Simo sijoittui kuudenneksi kärsien kaasarin teknisestä viasta ja toisessa alkuerässä viidenneksi. Simo lähti toiseen finaaliin viidennestä ruutusta ja hyvän lähdön ansioista oli neljäs jo, mutta ensimmäisellä kierroksellä viimeisessä mutkassa pieni virhe ja se maksoi koko kisan ajan ja näin ollen Puhakalta karkasi käsistä sunnuntai podium, ja joutui tyytymään viidenteen sijaan.

Simo:" Ekalla kierroksella jarrutus meni vähän liian pitkäksi ja kurvin ulos tulossa en saanut pidettyä autoa oikealla ajolinjalla ja osuin isoon kumi paakkuun, mikä jää rataan meidän renkaista. Siinä oli suora heti perään ja samantien meni neljä kaveria ohitse suoralla ja kun kaikki menee samaa vauhtia kisassa, kun puhutaan sadas ja tuhannesosista aikaeroissa ja kaikki on ammattilaisia, niin virheitä ei tule ja ohitukset vaikenee huomattavasti. Positiivista on, että finaalissa ajoin toiseksi nopeimman kierros ajan, että vauhti riittää kyllä hyvin aivan kärkeen!"

Puhakalla on heinäkuun ajan pieni hengähdys tauko omista kisoista, sillä seuraavat kisat ovat vasta elokuun alussa Espanjassa, jossa ajetaan viimeinen WSK Euro sarjan osakilpailu Simo on tällä hetkellä 13 sarjassa ja saksan sarjassa kuudentena yhden kisan vähemmän ajaneena.

 

 

 

 

25.5.2012

Syynä väärinkäsitykset tiimin sisällä!

9.5.2012

Kauden toisessa WSK Euro sarjan osakilpailussa Sastamalan miehellä oli vauhti kohdallaan, harjoituksista asti Simo piti nopeinta vauhtia radalla ja kellottikin viikonlopun nopeimman kierrosajan harjoituksissa, kisassa Simolla renkaiden liika kuluminen aiheutti hieman ongelmia.

Perjantaina epävakaassa säässä ajetussa aika-ajoissa Puhakka sijoittui yhdeksänneksi.

Simo: " Aika-ajo oli vähän ruletti peliä, kun sää vaihteli koko viikonlopun ajan todella paljon, kun me oltiin lähdössä aika-ajoon niin alkoi tihkuttamaan vettä ja kun lupa tuli lähteä radalle, niin kerkesin vain ajamaan puoli kierrosta ennen, kun alkoi satamaan kaatamalla vettä! kuka ehti lähteä vähän aikaisemmin hyötyi siitä, sillä sai melkein täyden kierroksen kuivalla radalla! "

Simon alkuerä sijoitukset lauantaina olivat neljäs ja viides!

Simo: " Ensimmäisessä alkuerässä vauhti olisi riittänyt tulla maaliin kolmosena, mutta ei ollut järkeä riskeerata viimeisellä kierroksella ja yrittää ohitse edellä menevästä kaverista, toisessa alkuerässä jotkut kuskit hyötyi siitä, että ensimmäinen erä oli jäänyt kesken ja oli ihan uuden renkaat toiseen ja kun radalla oli noin 0,70 ero uudella ja vanhalla renkaalla, niin ne kaverit tuli takaa kovaa. Rata söi todella paljon taka renkaita.

Ensimmäiseen finaaliin Simo lähti neljännestä ruudusta ja kun finaaliin piti lähtee, niin 10 minuuttia ennen alkoi satamaan vettä, Simon ensimmäinen finaali päättyi 12. sijaan.

Simo: " ensimmäisessä finaalissa oli sadekeli ja meillä on ollut jo jonkin aikaa ongelmia etujarrujen lämpiämisen kanssa sateella ja tälläkään kertaa, tehtaalta mitään muutosta ei ollut tullut kisaan, kun jouduin ajaan toisen takana niin auto ei jarruttanut yhtään!

Sunnuntaina aamu aukeni kirkkaana ja näytti siltä, että päivä saataisiin vietyä kuivassa kelissä läpi, ensimmäiseen erään Simo starttasi 12. ruudusta ja oli maalissa kuudentena, toisessa alkuerässä sijoitus huononi vähän ollen kahdeksas. Sunnuntain pääfinaaliin Simo starttasi seitsemännestä ruudusta. Lähtö onnistui loistavasti ja heti ensimmäisen kurvin jälkeen Simo oli jo neljäntenä, siitä pari kierrosta Simo nousi hienosti jo kolmanneski, kun finaalia oli ajettu 13 kierrosta, niin takana oleva kuski osui Simon takapuskuriin hieman ja hetken ajan jäi jumiin ja siinä Simo menetti kolme sijaa. Lopputulos oli kuudes sija.

Simo: " Finaalissa saatiin uudet renkaat alle ja maisema alkoi vaihtua, sain loistavan lähdön ja pääsin nousemaan heti neljänneksi, kun oltiin ajettu 13 kierrosta niin Patrik (Hajek) osui minun takapuskuriin, kun hänen takana tuleva kaveri oli ajanut häntä päin ensin. Harmi sinänsä, sillä siinä meni taistelu podium paikasta, koko viikonlopun saimme auton toimimaan todella hyvin uusilla renkailla, mutta hieman ajetuilla auto luisti vähäsen ja pitkässä finaalissa se vaikeutti aivan kärkitaistelua, mutta tiimi oli silti tyytyväinen! "

Nyt Simolla on pieni hengähdys tauko ja seuraava kisa on Saksan mestaruus sarja, joka kisataan vasta toukokuun lopussa Saksassa Wackersdorfin radalla, jossa on kesäkuun alussa myös Euroopan Mestaruus osakilpailu.

Simo: " Tämä kisa tulee oleen tärkeä, sillä saamme kerättyä tarvittavaa tietoa Euroopan Mestaruus kisaa varten, joka ajetaan, vain viikko Saksan mestaruus kisan jälkeen! "

 

 

 

 

 

 

23.4.2012

Saksan mestaruus alkoi Kerpenin radalla viime viikonvaihteessa vaihtelevissa olosuhteissa, joka vaikeutti auton säätöjä huomattavasti, sillä puolen tunnin välein satoi vettä ja, kun sade loppui niin siinä välissä rata ehti kuivua.

Perjantaina ajetuissa harjoituksissa, Simo ei parhaaseen vauhtiin päässyt, mutta syy siihenkin on selvillä, sillä Simolle ei laitettu uusia renkaita kertaakaan perjantaina harjoituksissa! 

Lauantaina aamu aukeni sateisessa kelissä, aika-ajoon Simo lähti luottavaisin mielin, sillä aamun Warm-upissa auto tuntui toimivan pitkästä aikaa hyvin ja vauhti oli kohdalla, keli kuitenkin vaihteli kovasti ja aika-ajon tuloksena oli 15. sija, sillä Simon auton renkaiden paine lämpeni liikaa, sillä rata alkoi kuivumaan ja arvioitu paine ei ollut oikea. Aika-ajojen jälkeen tarkastuksessa kuitenkin selvisi, että Simon moottorin sarja numero ei täsmännyt, edellisenä päivänä annettuun numeroon ja tästä seurasi hylkäys ja 15. sija muuttti 50.

Simo: " Aika-ajo meni sinänsä hyvin, että vauhti oli suurinpiirtein kohdalla, hävittiin vähäsen renkaiden ylikuumenemisen takia, harmi vain, että Tiimi antoi vahingossa väärän moottorin aamulla ja jouduin kärsiin toisten virheistä! "

Saksassa oli sen verran kilpailijoita, että se ylitti radan kapasiteetin ja näinollen aika-ajon jälkeen jouduttiin jakamaan ryhmiin A,B ja C, näin ollen jokaiselle tuli kaksi alkuerää.

Ensimmäiseen alkuerään rata kuivui ja Simo joutui lähtemään viimeisestä ruudusta sijalta 33., Simo kuitenkin pääsi nousemaan kohtalaisen hyvin sijalle 19 asti! Toisessa alkuerässä Simo sijoittui 16. lähtien aina sijalta 33.  Kahden erän jälkeen yhteispisteissä Simo sijoittui 24.

Simo: " Alkuerät meni ihan ok, kun kuitenkin tuolla radalla oli vain yksi kunnon ohituspaikka, niin se vaikeutti jonkin verran nousemista ylemmäksi! "

Sunnuntaina rata oli kuiva ja finaalit päästiin ajamaan hienossa aurinkoisessa kelissä, Simo lähti ensimmäiseen finaaliin lähtöruudusta 24 ja sijoittui 23 ajetun kierroksen jälkeen 15. Toisessa finaalissa Simo pääsi lähtemään 15 ruudusta ja nousi hienosti viidenneksi!

Simo: " Ensimmäisessä finaalissa päätimme säästää uudet renkaat toiseen finaaliin, että pääsisimme iskeen kunnolla ja tällä kertaa se onnistui ihan ok. Menetin muutaman hyvän kierroksen, kun juutuin toisen kuskin taakse, kun se sulki joka ohituspaikan. Vauhti olisi riittänyt aivan voittoon asti, jos olisin saanut pitää 15. paikkani aika-ajon jälkeen! "

Simon seuraava kilpailu on puolen toista viikon päästä Ranskan Val D'Argentonin radalla, joka on toinen WSK Euro Sarjan osakilpailu, Ensimmäinen ajettiin Sarnossa viikko sitten ja Siellä tuloksena tuli 1.Finaali 16. sija ja 2.Finaali 22. sija.

Simo: " Sarnossa ei vain autoa saatu toimimaan sadekelissä ja näin ollen pitkällä ja nopeella radalla ero kertaantuu kaksinkertaiseksi!"

 

 

 

 

 

3.4.2012

WSK Master Series sarjan viimeinen osakilpailu ajettiin viime viikonloppuna Castelleton radalla Paviassa, Simon alkuperäiseen suunnitelmaan ei sarjan viiimeinen osakilpailu lukeutunut, mutta aikaisempien kisojen ja vauhdin perusteella tiimi päätti ajattaa Simoa, myös viimeisessä kisassa!

Harjoituksissa Simolla oli ongelmia auton säätöjen kanssa ja parasta puristusta ei saatu irti, aika-ajoon lähdettäessä, autoon oltiin kuitenkin saatu Simoa miellyttävät säädöt ja ajo tuntui helpolta ja aivan kärkivauhtiin oli mahdollista sillä aamun warm-upissa Simo ajoi kolmanneksi nopeimman ajan. Kun aika-ajo oli ajettu, Simon sijoitus oli kahdeksas, lopputulos ei miellyttänyt hirveesti, sillä paljon parempaan oli mahdollisuus.

Simo: " Me säädettiin harjoituksissa autoa renkaiden mukaan, sillä oli suuri ongelma saada renkaat toimimaan kurvissa hyvin, kun luisti vaan. Aika-ajoon kun lähdin niin auton piti olla kunnossa, mutta jo heti toisella nopeella kierroksella huomasin, että auton takapää luisti aivan mahdottomasti ja meinasi kädet loppua kesken, kun piti vaihtaa vaihteitakin vielä. Teoriassa renkaiden pitäis olla samaa seosta, sekä harjoituksissa ja kisassa olevat renkaat, mutta jo aikasemmin kaudella on ollut näin, että rengas valmistaja Vega on tuonut eri renkaita! Kaikki kenen kanssa puhuin, niin oli sama ongelma ja kukaan ei ollut tyytyväinen renkaisiin, tämä vaan pistää mietityttään, että seuraava sarja mikä alkaa vajaan kahden viikon päästä, niin että millä renkailla ajetaan, kerran on mahdollisuus valita..."

Alkuerät Simolta meni painien renkaiden johtavasta luistamisesta ja näin ollen Simo sijoittui molemmissa alkuerissä yhdeksänneksi. Finaaliin Simon lähtöpaikasi määräytyi kahdeksas sija. Finaalin alussa Simo oli jo noussut hienosti kuudenneksi, kun auton pito alkoi heikkenemään ja sijoitus tippui lopulta kymmenenneksi.

Simo: "Finaaliin kahdeksas sija oli maksimi lähtö ruutu tällä kertaa, sillä ei vain saatu renkaita toimimaan kunnolla! Finaalissa olin jo päässyt lähdöstä muutaman sijan nousemaan, ennen kun renkaat alkoi luistaan! "

Sunnuntaina ajetuissa alkuerissä ensimmäisessä Simo joutui keskeyttämään, sillä edessä oleva kanssakilpailija pyörähti omanaikaisesti Simon edessä ensimmäisellä kierroksella kylmillä renkailla ja toisessa alkuerässä Simo nousi 17. paikalta kymmenenneksi. finaaliin lähtöruutu oli 12.

Finaalin lähtö onnistui todella hyvin ja Simo pääsi nousemaan muutaman sija siinä, loppu sijoitus kaikkien vaikeuksien jälkeen oli seitsemäs.

Simo: " Finaaliin muutettiin autoa jonkin verran ja se näytti toimivan paremmin, kun aikaiseimmin. Tämä rata oli siinä mielessä vaikea, sillä rata oli erittäin syheröinen ja vaihteellisilla autoilla pystyi ajamaan paljon tiukempaa ajolinjaa ja tämä vaikeutti ohituksia paljon! Uskon, että jos kaikki olisi mennyt aivan nappiin finaalissa, niin maksimi sijoitus olisi voinut olla nelonen. "

Simon loppusijoitus WSK Master sarjassa oli 10.

Simon seuraavat kisat ovat vajaan kahden viikon päästä Sarnon radalla Napolin lähellä, jolloin alkaa uusi sarja WSK Euro Series, jossa on neljä osakilpailua muut kolme kisaa ajetaan Ranskassa Val D'argenton, Italiassa La Conca ja Espanjassa Zaragozassa!

 

 

 

 

19.3.2012

Kauden toinen WSK Master sarjan osakilpailu ajettiin viime viikonloppuna Sarnossa Napolin kupeessa. Koko viikonloppu saatiin vietyä aurinkoisessa kelissä läpi ja perjantaina ajetuissa aika-ajoissa Simo sijoittui sijalle 18. kärsien auton välityksessä olevasta ongelmasta. Ensimmäiseen erään lauantaina Simo lähti 18. ruudusta ja hyvän lähdön ansiosta pääsi nousemaan lopulta sijalle 6.

Simo: " Ensimmäisessä erässä sain hyvän lähdön, auto ja moottori toimi moitteettomasti, niin oli helppo nousta."

Toiseen erään lähdettiin ensimmäisen erän maaliin tulo järjestyksessä, jossa Simo sijoittui seitsemänneksi myös, kärsien kevyestä auton aliohjattavuudesta. Finaaliin Simo lähti ruudusta 7. ja ajoi maaliin seitsemäntenä myös.

Simo: " Finaalista jäi vähän puuttuun, menetin aikaa alussa, kun jouduin taisteleman toisen kuljettajan kanssa, kun sain pienen eron, niin kaikki alkoi toimiin ja pääsin ajaan vapaasti. Autoa en saanut koko lauantaina mieleisekseni, mutta varmasti tullaan tekeen töitä sen eteen. Renkaat on muuttunut paljon viime vuodesta ja se tuo pieniä ongelmia saada auto balanssiin."

Sunnuntaina aamu alkoi warm-upilla, johon autoa oltiin säädetty eri asetuksia katsoen, jos saataisiin parannettua pitkään finaaliin.

Simo: " muutettiin auton keulaa vähäsen, että saataisiin kurvin ulos tuloon enemmän pitoa etupäähän ja ainakin aamun lämmittelyjen jälkeen tuntui, että  auto tuntui istuvan heti käteen paremmin!"

Ensimmäisessa erässä SImo pääsi lähdöstä hyvin, mutta kun mentiin radan hitaalle osuudelle, takana tuleva kuljettaja ajoi kovaa perään ja Simo lensi radalta likaiselle osalle ja Simo menetti  monta paikkaa siinä, kun kisasta oltiin ajetti kolme kierrosta, Simo yritti ohittaa edessä olevaa kuljettajaa, joka sulki oven kiinni ja renkaat osuivat yhteen ja sen seurauksena Simo lensi ilmaan. Toisessa erässä Simo joutuin lähteen 24. paikalta, kun ensimmäinen erä jäi kesken kolarin takia. Toisessa erässä auton säädöt eivät osuneet kohdalle toisella rungolla ja sen seurauksena vaisu 19. sija.

Simo: " No ensimmäinen erä oli aika vauhdikas ja en oikein saanut renkaita toimiin heti aluksi, kun jouduin likaiselle ja siitä pari kierrosta, kun yritin ohittaa edellä olevaa, niin se sulki oven kiinni ja lensin ilmaan siitä, runko meni kieroon ja jouduttiin siirtyyn toiseen autoon, mitä kerettiin vain kerran testaan torstaina ja eikä saatu toimimaan kunnolla. Toiseen erään se sitten ja ei kulkenu mihinkän! " 

Finaaliin Simo autoa muutettiin paljon, että saatiin selvyyttä ensi kisoja varten mihin suuntaan on mentävä. Simo lähti 23. sijalta ja lopuksi pystyin nousemaan kovan taistelun jälkeen sijalle 14.

Simo: " Finaaliin muutettiin auton takapäätä, vähän vapaammaksi ja etupäätä yritettiin lisätä pitoa lisää, kun toisessa erässä oli iso ongelma että auton takapäässä oli liikaa pitoa ja en saanut autoa kääntyyn kurviin kunnolla. Finaalissa auton jarru poljin tuli lopuksi pehmeeksi ja vaikeutti entisestään, sillä auto oli siltikin vielä paljon aliohjattava ja ei ollut tarpeeksi pitoa kurviin tulossa, niin jouduin jarruttamaan paljon aikasemmin mitä piti ja menetin aikaa siinä paljon! Nyt pitäis jotain tapahtua tämän ja seuraavan kisan välillä, että pystytään taiselemaan vielä lopussakin ja että auto saadaan kunnolla balanssiin!"

Simon seuraava kilpailu on huhtikuun puolessa välissä Sarnon radalla, jolloin alkaa yksi kauden pääsarjoista WSK Euro sarja!

 

 

 

 

5.3.2012

La Concassa ajettiin WSK Master series sarjan ensimmäinen osakilpailu viime viikonloppuna, Simon osalta kisa meni kohtalaisen hyvin, sillä perjantaina aika-ajoissa 10. sija ja paalupaikka aikaan oli matkaa 0,255 kymmenystä.

Simo: " No suht' tyytyväinen olin aika-ajoon, mutta oishan se paremminkin voinut mennä, sillä en saanut käytettyä uutta rengasta hyväksi ekoilla kierroksilla kunnolla, kun aina oli joku edessä, olen varma että n. 0,150 olisin pystynyt parantaan, jos olisi ollut vapaata tilaa vain, sillä olis päässy jo kuudennelle sijalle! "

Ensimmäisessa erässä Simolla oli hyvä vauhti, mutta loppua kohden vähän hiipui sillä rengaspaine pääsi lämpenemään liian kovaksi ja Simo joutui tyytymään kahdeksanteen sijaan. Toiseen erään lähdettiin ensimmäisen erä maaliintulo järjestykessä ja Simolle avauti 8. lähtöruutu. Toisessa erässä vauhti oli heti lähdöstä alkaen kohdallansa ja sijoitus olisi voinut olla parempikin kuin 7. sija ilman osumia.

Simo: " No lauantain toisessa erässä, kaikki ei tainnut muistaa, että kysessä ei ole Maailman mestaruus, en tajua tälläistä toimintaa, sijoitus olisi voinut olla paljon parempikin.. "

Kahden ajetun alkuerän jälkeen, laskettiin kahden erän pisteet yhteen ja se kenellä oli vähiten pääsi lähtemään paalulta jne. Simon lähtöpaikaksi määräyti 7.
Simo sai erinomaisen lähdön ja sai otettua heti lähdöstä yhden sijaa, finaalin edetessä auto toimi hyvin ja kun ruutulippu heilui oli Simo noussut 4. sijalle!

Simo: " No eka finaali meni ihan ok, 4. sija oli ihan ok suoritus, miettien että 4 kuukautta sitten oon viimeks ajanut kilpaa, paremminkin olis tietysti voinu mennä, ilman toisen erän ongelmia oman tiiminkaverin kanssa, auto tuntui toimivan ihan ok ja moottori toimi erinomaisesti, lopuks kuitenkin auto vähän luisti, mutta takana tuleviin oli hyvä rako jo, niin pystyin vähän hellittämään ja säästämään renkaita seuraavaa päivää varten! "

Sunnuntaina ensimmäiseen alkuerään lähdettiin Lauantain finaalin maalintulo järjestyksessä, Simo pääsi irtautumaan neljänneltä sijalta hyvin lähdössä ja nousi kolmanneksi heti ensimmäisen kurvin jälkeen, pitäen sen erän loppuun asti! Toisessa erässä Simo lähti kolmannesta ruudusta ja kolmen kierroksen jälkeen oli nousemassa toiseksi, kun kanssakilpailija ajoi häntä kylkeen ohituksen päätteksi ja joutui likaiselle osalle asvaltilla, Simo tippui kolme sijaa siinä ja erän viimeisellä kierroksella kaasariin tuli joku vika, joka tiputti hänet lopuksi 9. sijalle.

Simo: " Toiseen erään sain hyvän vauhdin ja olin nousemassa toiseksi, kun kurvin ulostulossa kaveri roikkui rinnalla ja sen jälkeen ajoi kylkeen, siinä jouduin sitten likaiselle ja siinä menee kolme kierrosta, että saa taas renkaat samaan pitoon, kun ennen ja kun kaikki oli siinä samassa nipussa niin ne tuli ohi. Kaikista erikoisinta on se, että oma tallikaveri oli tämä ohitettava, mutta ilmeisesti, vaikka ajetaan samassa tallissa niin ei vaikuta mitään. Loppu kierroksilla kaasariin pääsi jostain ilmaa ja ei saanut bensaa ja vauhti hiljeni, siinä menetin vielä muutaman sijan. "

Simon finaalin lähtöruutu kolmannen sijasta vaihtui kuudenneksi, toisen erän ongelmien takia. Finaalin lähtö meni hyvin ja Simo oli viidentenä, kun auto rupesi luistamaan todella paljon ja ei pystynyt menemään kurviin niin lujaa, kun olisi pitänyt, loppujen lopuksi Simo sijoittui 9. toisessa finaalissa.

Simo: " Siinä ennen toista finaalia säädimme autoon hieman enemmän pitoa etupäähän ja se koitui ongelmaksi finaalissa sitten, kaiken kaikkiaan viikonloppu oli ihan hyvä ja sain yhden hyvän kisan alle ja näki, että vauhti riittää ihan kärkeen asti! "

Simo ajaa seuraavan kerran Sarnossa Napolin lähellä kahden viikon päästä, jossa sama WSK Master sarja jatkuu.

Simo: " Sarno on mulle tuttu rata, asuin siellä lähellä 2008 ja pääsin ajamaan paljon siellä ja uskon että olemme siellä hyvin kilpailu kykyisiä! La Concassa näimme jo, että moottoreista voimaa pitäisi löytyä tarpeeksi, sillä Sarnossa sitä tarvitaan pitkällä suoralla"

Simo on 7. sijalla WSK Master sarjan pisteissä!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ajankohtaista

-5.9.2012
Simo 10. MM:ssä!
Lisää »

-20.8.2012
Simo Voittoon Saksassa!
Lisää »

-2.7.2012
Simolla loistava loppu, kolmen viikonlopun kisaputkelle!
Lisää »

-25.5.2012
Simo ei aja toisessa Saksan mestaruusa sarjan osakilpailussa!
Lisää »

-9.5.2012
Val D'Argetonissa vauhti kohdalla!
Lisää »

Arkisto

PCR - PCR - Bridgestone

   
Powered by Staart Oy