Ajankohtaista  
Edelliset 10 - 18 Seuraavat

27.2.2012

Kauden ensimmäinen WSK Master sarjan kilpailu ajetaan ensi viikonloppuna La Concan vaativalla ja fyysisellä radalla etelä Italiassa, WSK Master sarjaan sisältyy myös kaksi muuta osakilpailua, jotka ajetaan maaliskuun puolessa välissä Sarnossa ja Castelletossa maalis-huhtikuun vaihteessa.

Simo: " Vihdoista viimein päästään tositoimiin ja päästään aloittamaan kilpailukausi, Winter Cup jäi minulta väliin, mutta täältä on hyvä aloittaa kausi. Viime kaudelta jäi hyvä maku justiin La Concan Euro sarjan kisasta ja muutenkin rata on aina ollut mieleen ja mennyt hyvin täällä! Uskon, että me saadaan hyvä tulos täältä vietyä kotiin! "

Kisan kulkua pystyy seuraamaan LIVE seurantana http://www.wskarting.it/

 

23.1.2012

Simon kauden tapahtumista löytyy live ajassa myös twitteristä!

 Täältä suoraan sivulle

 

22.1.2012

Simo jatkaa sopimustaan vielä Scuderia PCR:n kanssa ja luokkana on vaihteellinen KZ1, kilpailu kauteen kuuluu n. 14-16 kilpailua, sekä mahdollisesti jokunen yksittäinen kisa vielä lisäksi. Kauden kilpailujen aikana Simon löytää Hollantilaisen AVG tiimin teltan sisältä.
Kauden testit Simo aloittaa jo tammikuun ja helmikuun vaihteessa.

Simo: " Olen iloinen, että pystyimme jatkamaan jo pitkää kestänyttä yhteistyötä PCR:n kanssa. Odotan innolla tulevaa kautta, sillä kilpailuista ei pitäisi olla pulaa tulevalla kaudella. Kausi 2011 oli todella vaikea meille, mutta opeimme paljon uusia asioita, joka kasvatti entistä vahvemmaksi ja voiton haluisammaksi, mutta kaudelle 2012 mielestäni pystyimme rakentamaan parhaan mahdollisen ja toimivan paketin, olen varma että PCR / TM yhdistelmällä saamme hyvää ja näkyvää tulosta aikaan!

Käytännössä asiat eivät hirveesti muuttuneet, muuta kuin, että vain kisoissa ajan Hollantilaisen AVG tiimin teltasta, sillä he ajavat TM moottoreilla ja näin ollen sain kilpailu kykyisemmän paketin kasaan kaudelle 2012.. Muun ajan vietän Italiassa tehtaalla kehittämässä  ja testaamassa runkoja. "


Kausi lähtee käyntii WSK Master sarjalla johon kuuluu kolme osakilpilua, mutta Simo osallistuu todennäköisesti vain kahteen,
ensimmäinen osakilpailu on La Concassa, joka sijaitsee etelä Italiassa aivan niin sanotusti kengän korossa ja toinen Sarnossa, Napolin läheisyydessä.

Kausi jatkuu WSK Euro sarjalla, jossa on neljä osakilpailua, jotka sijoittuvat Italiaan, Ranskaan, Italiaan ja Espanjaan.
Simon kausiohjelmistoon tuli myös uutta väriä sillä Simo osallistuu Saksassa ajettavaan Saksan mestaruus sarjaan,
josta kilpailu kalenteriin tulee viisi osakilpailua lisää.

Simo: " On hienoa päästä ajamaan Saksassa arvostettua sarjaa, jossa on aina ollut paljon kovatasoisia kuljettajia ympäri Eurooppaa, tulee varmasti olemaan kovia kisoja tiedossa ja odotan sitä innolla! "

Kauden kohokohdat ja isoimmat odotukset sijoittuvat kuitenkin Kesäkuulle, jolloin ajetaan Euroopan mestaruudesta Saksan Wackersdorfin
syheröisellä ja pomppuisella radalle ja sekä syyskuun alkuun jolloin Sarnossa taistellaan Maailman mestaruudesta, molemmat kilpailut ajetaan
kerrasta poikki menetelmällä. Kauden päätös huipentuu Maailman suurimmaksi karting tapahtumaksi leimattu kilpailu Las Vegasissa,
joka ajetaan marraskuun puolen välin aikana.

 

 

 

 

1.2.2011

Simo Puhakka, Scuderia PCR, kauden 2010 raportti:

Vuosi 2010 alkoi käytännössä "uudessa" tiimissä, sillä PCR vaihtoi talven aikana omistajaa. Uuden omistajan myötä toimipaikka siirtyi Piacenzasta --> Lodiin. Muutoksia tuli myös nimeen sekä toimintatapoihin. PCR on nyt Scuderia PCR. Kaudella 2010 pyrittiin markkinoimaan Scuderia PCR mahdollisimman hyvin.  Etukäteen ajateltiin että kausi  2010 menee rungon kehityksessä. Tarkoitus oli  testata runkoja kisoissa. Niissä rungon toimivuuden näkee parhaiten, kun rata on hyvässä pidossa ja ajetaan kilpaa parhaita tiimejä vastaan. Kauteen lähdettiinkin realistisin tavoittein, sillä vaikka kaikki periaatteessa pysyi samana,  silti jotain muutoksia oli tulossa. Haittapuolena olikin se, että vasta myöhään keväällä saatiin kaikki asiat kuntoon uudessa paikassa.

Kausi alkoi Winter Cupista Gardajärven kupeessa Lonaton karting radalla. Luokaksi kaudelle 2010 painotettiin Super KF, sillä toisin kuin vuonna 2009, olivat Super KF luokan ja  KZ1 tai 2 luokkien kisat kaudella 2010 päällekkäin, joten kaikkia niitä ei voinut ajaa. Vaaka kallistui Super KF:ään osin myös siksi, että isot tiimit Tonykart, CRG ja Birel, boikotoivat kaudella 2010 CIK-FIA kisoja luokissa Super KF ja KZ.

Scuderia PCR:n kisakalenteri koostui 11 kisasta, joista 5 oli WSK Euroseries (luokkka SKF): Italia, Italia, Espanja ,Belgia ,Italia,    1 WSK World Series (SKF),  KZ1 Portugali, luokan World Cup, KF2 World Championship Espanja, KZ2 Monaco kart cup, KZ2 Las Vegas SuperNationals ja Winter Cup Super KF.

WSK Euroseries alkukisat meni huonommin, sillä ei tahtonut millään löytyä sitä oikeata säätöä autoon. Renkaat olivat vaihtuneet paljon viime kaudesta ja se tuotti paljon ongelmia etupään ohjattavuuden kanssa kurviin sisään mentäessä. Kuitenkin joka kisassa alkoi löytyä jotain pientä muutosta ja parannusta autoon, sillä samalla testasimme uusia autoja vuotta 2011varten. Sijoitukset olivat tasaisesti kymmenennen nurkilla.

Samalla kun painimme rungon etupään renkaiden lämpenemisen kanssa, suurin ongelma löytyi kuitenkin auton oikealta puolen kyynärpään alta, sillä koko kauden painimme moottori ongelmien kanssa. Siihen ei vaan saatu parannusta - ja kaiken lisäksi yhteistyö ei  toiminut moottorin virittäjän kanssa lainkaan, sillä hän kuuluu niihin, "joka tietää aina kaikesta kaiken".

Katsomosta, kun on niin helppo sanoa.....

Kauden puolenvälin jälkeen saimme autoa paremmaksi. Se pari - kolme kymmenystä, mitä eroa oli ollut, kaventui kymmenykseen. Positiivista tulosta tuli ja päästiin lähemmäs kärkivauhtia ja saatiin vuodelle 2011 enemmän odotusta!

WSK euro (SKF) sarjassa sijoitus oli loppupisteissä 10., joka oli sarjan paras suomalaissaavutus kaudella 2010. WSK World sarjassa lopputulos oli 21., sillä osallistuin vain yhteen kolmesta osakisasta.

Kauden odotetuin kisa oli Portugalissa ajettu KZ1-luokan World Cup. Olimme testaamassa jo pari viikkoa ennen kisaa Bragan radalla. Testitulokset olivat lupaavia ja auto tuntui hyvältä.  Koko kauden KZ luokassa ajaneella tiimikaverillani oli moottorin puolesta vauhti ollut hyvä, vaikkakin jokunen konerikko oli ollutkin harmina. Suhtauduimme mahdollisuuksiimme KZ-luokassa luotavaisesti. Portugalin harjoitukset vahvistivat sen, että kaiken osuessa nappiin voi tulos olla jopa kaikkein kirkkain mitali, sillä harjoituksissa vauhti oli koko ajan TOP 5 vauhdissa.

Aika-ajoon lähdettiinkiin adrenaliini korkeella ja toiveet paalupaikasta. Mutta tämä realistinen toive  murskaantui toisella kierroksella, kun kone sanoi sopimuksen irti ja leikkasi kiinni. Tulos olikin vihon viimeinen! Silti periksi ei annettu, mutta takaraivossa oli kuitenkin tunne, että tulisi olemaan vaikeata yltää podiumille asti, sillä aiemmat testit olivat jo osoittaneet,  että jos ei saa kärjestä lähdettyä ja joutuu koko ajan painamaan täysillä, niin takarenkaat eivät kestä koko kilpailua...

Erät menivät suhteellisen hyvin, vaikka yksi jäikin kesken. Esifinaaliin lähtöpaikaksi tuli 27 paikan sijaan 16. Esifinaalissa kerkesin nousta renkaita säästellen yhdeksänneksi. Vielä eli pieni toive TOP 5-sijoituksesta.

Finaalilähtö onnistui, mutta sen verran koville olivat takarenkaat joutuneet esifinaalin aikana, että ne olivat loppumassa. Oli työ ja tuska pitää auto vauhdissa loppuun asti! Maalissa sijoitus oli 7. - ei tyydyttävä, mutta lähtökohtaan verraten kelpo suoritus. Positiivista oli nähdä kuitenkin se, että myös lehdet olivat noteeranneet minut varmaksi mitaliehdokkaaksi! No ei muuta kun ensi vuotta odotellessa!

Portugalin jälkeen oli vielä jäljellä kolme kisaa ennen "kesälomaa".  KF2 MM-kisasta  jälkipolville ei jäänyt muuta kerrottavaa kuin se,  mitä ei kannata tehdä! Monacon kapea ja haastava katurata meinasi jäädä ajamatta, sillä mosamiehemme oli tehnyt jo omat päätöksensä kysymättä meiltä mitään - ja niin huomasimme kisapaikalla olevamme ilman moottoreita!  Iso kiitos Hollannin satelliitti tiimillemme, jolta löytyi pari moottoria. Saatiin sentään kisa ajetuksi.

Amerikan valloitus...?

Vielä oli marraskuun puolivälissä Las Vegas U.S.A:ssa - ja sitten pitkä ja raskas kausi olisi ohi! Sinne saimme mosamieheksi tunnetun ja hyvän ranskalaisen Savardin, joka osoittautuikin maineensa veroiseksi.

13 tunnin lennon jälkeen oltiin saavuttu suureen ja ihmeelliseen maailmaan LAS VEGASIIN! Pelikoneita oli tosiaan joka puolella. Kisoilta odotimme paljon, sillä World Cup oli mennyt hyvin. Rungot tuntuivat pelittävän hyvin ja luotimme tällä kertaa myös moottoripuoleen.

Harjoituksissa huomasimme, että rataa oli muutettu vuodesta 2008 sen verran, että säätöjä jouduttiin hieman hakemaan. Säädöt löytyivät ja kaikki tuntui pelaavan mainiosti. Hienoin tunne oli se, kun tiesi, että vielä löytyy vähän vauhtia aika-ajoon - ja se saa kuskin mielen paljon rauhallisemmaksi.

Perjantaina ajettavaan aika-ajoon lähdettiin apinan raivolla painamaan kohti paalua! Ja paaluhan tuli, 0,188 erolla kakkoseen! Uskoisin että entinen moottorimies on voinut käydä lämpöisenä ja todeta että sittenkin ehkä oli väärässä...
 Erätulokset olivat  3,3 ja 2.  Paalupaikka oli siis ansaittu finaaliin! Finaalin lähdössä takana oleva kaveri painoi takapuskurista sen verran,  että autoni kylmät eturenkaat menivät lukkoon. Eka mutka menikin pitkäksi ja samalla sisäpuolelta meni viisi kaveria ohitseni! Kaikki kisan kärkikuusikossa ajaneet olivat ammattilaisia, joten virheitä ei ollut odotettavissa. Kovatasoisessa porukassa on siten vaikea kohentaa asemiaan. Olimme kuitenkin varmoja, että ollaan voiton puolella, sillä ainakin alkuerissä olimme olleet loppukierroksilla vahvoja.

Tällä kertaa kuitenkin kaikki oli suurin piirtein samoilla rengas paineilla liikkeellä ja kuusikko meni "yhtä puuta" joka kierroksella. Tasaisuudesta kertoo se, että viisi ensimmäistä kuskia ajoi 0,10 sekunnin sisälle joka kierroksen. Vegasin maalissa olin oli 5. sijalla! Se oli toki suuri pettymys, sillä oli odotettavissa voittokin.  Ilman ekan mutkan tapahtumia se olisi voinut toteutuakin, sillä sijoitukset eivät sen alkuhässäkän jälkeen enää vaihtunuteet. Tulos oli kuitenkin kauden paras sijoitus, joten siihen pitää olla tyytyväinen.

Luottavaisena kauteen 2011

Kaudella 2011 jatkan Scuderia PCR:n palveluksessa. Tiimin sisälle pitäisi tulla pari kaveria lisää tuomaan tietotaitoa. Vuodelta 2011 odotetaan paljon! Se jää nähtäväksi kuinka menee. Positiivisia asioita on mm. se, että moottorimerkki  muuttuu TM:stä Iameksi! Kaverit Iamella tuntuvat olevan kyllä täysillä mukana hommassa ja taitoa löytyy. Luokka on vielä avoin mutta todennäköisesti KF1.

Parhain Terveisin

Simo   Puhakka

 

6.6.2010

Simo Puhakka jatkoi viime kauden menestystään kartingin WSK:n Euro-sarjassa ja sijoittui kartingin kuninkuusluokassa eli SKF:ssä WSK-Eurosarjassa lopulta 10. tilalle.

http://www.wskarting.it/

Ennen Italian Sarnossa 3.-6.6.2010 ajettua WSK-Euro-sarjan finaalia (5/5 osakilpailu) Simo oli tämän kauden sarjassa yhdeksäntenä. Sarnon kilpailussa Simo starttasi pre-finaaliin yhdeksännestä ruudusta, mutta joutui keskeyttämään lähdön: "Moottori alkoi osoittaa hyytymisen merkkejä ja kurvasin kesken kisan varikolle", Simo raportoi. "Finaalissa jouduin starttaamaan 17. ruudusta, mutta nousin hyvin seitsemänneksi, ennenkuin jouduin kolariin. Parikin eri autoa kolhi autoani sen verran että jouduin nilkuttamaan varikolle", harmitteli Simo.

Simo Puhakka oli  ainoa suomalaiskuljettaja, joka tällä kaudella sijoittui WSK:n Euro-sarjassa kärkikymmenikköön. 2010 WSK EURO SERIES oli viiden osakilpailun karting-sarja, jonka osakilpailut ajettiin Italiassa, Espanjassa ja Belgiassa. Avauskisa oli Italian La Concassa ja toinen osakilpailu ajettin niinikään Italiassa, South Gardan radalla. Kolmas osakilpailu järjestettiin Espanjan Zaragozassa sijaitsevalla Zueran radalla. Neljäs kilpailu ajettiin Italian Sarnossa.




2.12.2009

Kaudella 2009 PCR:n tehdaskuljettajana Simo Puhakka saavutti kartingin kuninkuusluokassa eli SKF:ssä MM-kilpailujen 10.  tilan sekä oli luokan EM-sarjassa neljäs.

 WSK (Winning Series Karting) oli kaudella 2009  Italiassa, Belgiassa, Ranskassa ja Espanjassa järjestetty sarja, jossa Simo sijoittui SKF-luokan 10. tilalle ja oli sen lisäksi vaihteellisten KZ2-luokan sarjassa yhdeksäs.  Simo ajoi myös U.S.A:ssa, jossa voitti KF2-luokan kilpailun, joka kuului CKI-sarjaan (Championship Karting International).

 

9.9.2008

Simo Puhakan KZ1-luokan MM-mitalihaaveet hukkuivat Varennesin radan varteen
 
Ranskan Varennes´ssa ajettiin KZ1-luokan MM-kilpailu 4.-7.9.2008.  Perjantain treeneissä Simo oli parhaimmillaan kolmantena ja huomasi, että vauhti pitäisi riittää kärkikamppailuihin.  Aika-ajoissa lopputuloksena oli kuitenkin 20. tila.  I erään 10. paikalta startannut Simo oli ajamalla hienosti 6., mutta 20 sekunnin rangaiskset pudottivat hänet erän 17. Tilalle:

-       Varaslähdöstä 10 sekunnin rangaistus oli kai o.k., mutta sitä toista 10 sekkaa en käsitä, imetteli Simo.  Olin muka työntänyt kaverin ulos. Mielestäni tilanne oli selvästi se, että olin sisällä ja kaveri ei vaan antanu periksi ja ajautui ulos.  Kumma kun siellä oli kyllä suomalaistuomarikin. Toisessa erässä Simo ajoi jälleen 6. tilalle, mutta joutui kolmannessa erässä ulos pökätyksi.

 

-       Toisessa erässä Toninelli työnsi minut heti ulos, kun häntä muka työnnettiin takaa.  Pääsin kuitenkn jatkamaan, mutta olin vasta erän 17.

 

-       Pre-Finaaliin lähdin sitten vasta paikalta 26 ja heti ekan kurvin jälkeen joku tuli ohjuksena etukulmaan.  Jäin siihen ja työnsin auton käymään, mutta kurvasin varikolle parin kiekan jälkeen. 

 Simo starttasi finaaliin 30. Lähtöruudusta ja nousi maaliin mennessä 16. Tilalle.  Reissusta jäi pettynyt olo, sillä vauhti olisi aikojen perusteella riittänyt kevyesti kärkikuusikkoon - ja kaiken osuessa nappiin olisi Simo voinut taistella vaikka miteleista! Tapahtumia ja epäonnea oli tällä kertaa kuitenkin liikaa.  Simo lähtee kuitenkin positiivisella mielellä Etelä-Italiassa, La Concassa 21.9. ajettavaan KF1-luokan MM-kisaan.

28.7.2008

Jo edellisessä osakilpailussa ITALIAN OPEN MASTERS 2008 -sarjan mestaruuden itselleen varmistanut Simo Puhakka ajoi kauden päätösosakilpailussa mielessään vain tiimimestaruuden varmistaminen häntä PCR/TM kalustolla ajattavalle RENDA MOTORSPORT S.A.S:lle
Simo Puhakka ei pitänyt Buscan pomppuisesta ja mutkikkaasta radasta, mutta hoiti rutinoiduin ottein
myös Open Masters 2008 -sarjan 5/5 osakilpailun viikonloppuna.
Perjantaina kuivassa kelissä ajetuissa treeneissä Simo oli kolmen nopeimman joukossa.  Lauantaiaamuna tiimeillä pisti kiireeksi, sillä
perjantaina kuivan kelin säätöihin ruuvatut autot piti muuttaa sadekelille sopiviksi. Vettä tuli ajoittain rankastikin.
Simo voitti 1. alkuerän, keskeytti 2. erän ketjurikkoon ja ajoi 3. erässä voittoon, päästen starttaamaan pre-finaaliin paalulta.
Sunnuntain finaalit päästiin ajamaan kuivassa kelissä, joten taas riitti autoissa ruuvaamista.
Tibi Kartin kuljettajat janosivat tiimille ja kuljettajalleen hopeatilaa niin kovasti, että kamppailivat kärkitiloista
tosi hanakasti.  Ihan ilman yhteentörmäyksiäkään ei kisasta selvitty.
Simo ajoi pre-finaalissa kakkostilalle, mutta tyytyi finaalissa varmistamaan kolmospaikkansa, sillä kakkostilalle ajanut paikallinen kuljettaja
ei ollut ilmoittautunut sarjaan. Tiimikaverin keskeytettyä Renda Motorsport -tiimin pistejohto ei olisi enää kestänyt Simon keskeytystä.
Simon finaalissa ajama kolmostila toi toiseksi parhaat sarjapisteet ja se varmisti myös tiimimestaruuden Renda Motorsportille 16 sarjaan osallistuneen tiimin joukossa.

8.6.2008

> SIMO PUHAKKA SARJAVOITTOON KARTINGIN ITALIAN OPEN MASTERSISSA
>
> Vammalan Simo Puhakka ajoi sunnuntaina kolmanteen peräkkäiseen  
> osakilpailuvoittoon ja sarjavoittoon kartingin Italian Open Masters-
> sarjan KZ2 -luokassa. Sarjassa on viisi osakilpailua. Puhakka on  
> nyt kolmella perättäisellä osakilpailun voitolla siirtynyt  
> sarjajohtoon tavoittamattomalla 39 pisteen erolla, vaikka hän jäi  
> sarjan avauskilpailussa maaliskuussa tekniikan petettyä 13. tilalle.
>
> Tapahtumia Sant'Egidion Val Vibrata radalla ajetussa 4.  
> osakilpailussa riitti. Italialaisen Renda Motorsportin PCR-autolla  
> ajava Puhakka ajoi erävoittoon  ensimmäisessä ja kolmannessa  
> alkuerässä, mutta toisessa erässä oli tyytyminen kakkospaikkaan:  
> "Suoran päässä sadevettä kerääntyi vaihtelevasti - välillä sai ajaa  
> paljon kovempaa samaan kurviin. Kävin siinä pari kertaa ulkona,  
> joten minun oli tyytyminen kakkossijaan. "
>
> Puhakka liukasteli myös Pre-finaalissa toiseksi, mutta voitti  
> finaalin selvällä erolla, vaikka finaalin alku ehti jo pelästyttää:  
> "Kun lähtö tapahtui auto rupesi yskimään, sillä moottori oli sateen  
> takia täyttynyt bensalla.  Muutaman kytkin- ja kaasupainalluksen  
> jälkeen moottori alkoi kuitenkin käydä normaalisti. Lähtöhässäkässä  
> putosin kymmenisen sijaa. Nousin kuitenkin kärkeen ja pidin  
> paikkani loppuun asti."
>
> Kangasalan  FK-kerhon kuljettajiin kuuluva 19-vuotias Simo Puhakka  
> on myös AKK:n karting-valmennusryhmän jäsen ja jo kolminkertainen  
> Suomen Mestari. Voitto maailman tiukimmaksi arvostetussa Italian  
> kansallisessa mestaruussarjassa on tervetullut menestys ja mieluisa  
> palkkio pitkäjänteisestä ja määrätietoisesta työstä. Myös tehdas  
> arvostaa Puhakan ja hänen taustajoukkojensa osaamista; ja se tuo  
> nyt tulosta: "Tallipäällikkö Renda suostui täällä viimeisessä  
> harjoituksessa ottamaan käyttöön meidän kehittämän rungon,  
> jollaisella olen voittanut kaksi Suomen Mestaruutta.  Ajoni muuttui  
> heti paremmaksi ja olin muita selkeästi nopeampi", raportoi  
> voittoisalta Italian-matkalta palannut Simo Puhakka.
Ajankohtaista

-5.9.2012
Simo 10. MM:ssä!
Lisää »

-20.8.2012
Simo Voittoon Saksassa!
Lisää »

-2.7.2012
Simolla loistava loppu, kolmen viikonlopun kisaputkelle!
Lisää »

-25.5.2012
Simo ei aja toisessa Saksan mestaruusa sarjan osakilpailussa!
Lisää »

-9.5.2012
Val D'Argetonissa vauhti kohdalla!
Lisää »

Arkisto

PCR - PCR - Bridgestone

   
Powered by Staart Oy